Hayden, Torey L., 1951-

Spratek : příběh dítěte, které nikdo nemiloval / Příběh dítěte, které nikdo nemiloval Torey L. Hayden ; z anglického originálu ... přeložila Helena Hartlová - Vydání druhé - 237 stran : ilustrace ; 22 cm

Kniha očima učitelky speciální třídy pro děti s vážnými psychickými poruchami popisuje jeden rok v životě šestileté výchovně nezvladatelné holčičky ze sociálně slabého prostředí, kterou čeká umístění v ústavu za to, že unesla tříletého chlapce ze sousedství a zapálila na něm oblečení. Sheila, nekomunikující, nepřátelská, špinavá a zaostalá, je pro mladou učitelku výzvou a zároveň zkouškou dosavadních výchovných metod. Trvá dlouho, než se mezi nimi vytvoří alespoň takový vztah, aby učitelka mohla zjistit úroveň jejích mentálních schopností. S nevírou pak zjišťuje, že dívka nejen že umí počítat a číst, ale že je navíc velice intelignetní a do její třídy postižených dětí diagnosticky nezapadá. Citová deprivace a týrání se na ni ale podepsalo natolik, že většina pokusů o komunikaci vychází naprázdno a najít k ní cestu vyžaduje nesmírnou trpělivost. Autorce se nakonec podaří prolomit dívčinu nedůvěru a získat její přátelství, takže po roce se loučí s děvčátkem, které má po špatném začátku před sebou cestu do normálního života otevřenou. Psychologický román, v němž americká speciální psycholožka a učitelka uplatnila dlouholeté zkušenosti z vlastní pedagogické praxe s postiženými a nepřizpůsobivými dětmi, vypráví autentický příběh zanedbaného šestiletého děvčátka.

9788026203124

cnb002411688


problémové děti
zanedbávané děti
psychická traumata
poruchy chování
speciální pedagogika
psychoterapie
neglect children
behavioral disorders
special education
psychotherapy


biografické příběhy
případové studie
stories
case studies

316.346.32-053.2-056.49 364.635-053.2 159.974 616.89-008.447 376 615.851 (0:82-322.6) (078.7)